Voordat u aan de slag kunt met Google Analytics moet dit geïmplementeerd worden op uw website. Voor een succesvolle implementatie is het handig om eerst goed na te denken over een meetplan. Wat willen we precies weten en meten? Om te voorkomen dat u straks verdwaald in de data, is het belangrijk om het doel te bepalen voor elke meting. Waarom willen we dit eigenlijk meten en welke vervolgacties zijn daaraan gekoppeld? Afhankelijk van uw wensen kan dit een redelijk eenvoudige implementatie zijn of een complexe implementatie die veel voeten in de aarde heeft. Na het afstemmen van uw wensen kunnen wij direct met de web developers schakelen om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Ons advies is om klein en overzichtelijk te beginnen. Is er nog weinig kennis van Google Analytics binnen uw organisatie, begin dan met een eenvoudige implementatie en bouw dit uit. Extra data In sommige gevallen kan het handig zijn om een standaard Google Analytics implementatie te verrijken met extra data. Deze data dient gestructureerd aanwezig te zijn op de website, indien dit niet het geval is Indien u content (zoals bijvoorbeeld een blog) op uw website door wilt meten, wilt u misschien meer informatie dan alleen de URL terug kunnen vinden in Google Analytics. Door extra data mee te sturen, zoals bijvoorbeeld de auteur, een bepaalde categorie of een pagina-type, kunt u eenvoudig en snel rapporteren en analyses doen in Google Analytics. Zo kunt u bijvoorbeeld snel de statistieken zien van blogs van een bepaalde auteur, zonder eerst uit te hoeven zoeken welke pagina’s deze heeft geschreven. In het geval van een webshop kan door middel van een Enhanced Ecommerce implementatie meer data worden gemeten op product-niveau. Zodra dit allemaal wordt doorgemeten, kunt u snel in Google Analytics terugvinden welke producten het meest bekeken worden, worden toegevoegd aan het winkelmandje en worden verkocht. Een product wat vaak wordt bekeken maar nauwelijks wordt verkocht kan bijvoorbeeld een aanleiding zijn om de productinformatie nog eens goed te bekijken. Een product dat weinig wordt bekeken, maar relatief vaak wordt verkocht verdient misschien een betere positie op uw website.

Google Tag Manager

Google Tag Manager biedt de mogelijkheid om tags (zoals marketing pixels/tags en andere scripts) op uw website te plaatsen en beheren, zonder altijd afhankelijk te hoeven zijn van een web developer. Google Tag Manager wordt eenmalig geïnstalleerd in de website code. Denk bijvoorbeeld aan de implementatie van een Facebook pixel of een retargeting pixel van een andere partner. Vanaf dat moment kan vanuit Google Tag Manager worden bepaald welke tags, wanneer ingeladen moeten worden. Doordat u niet langer afhankelijk bent van uw web-developer, kunt u flexibeler zijn en sneller in actie komen wanneer u tags of metingen wilt toevoegen aan uw website. U bent niet langer volledig afhankelijk van de beschikbare tijd en planning van uw web-developer. Voor een complexere inrichting met verschillende data punten kan het in sommige gevallen nog wel nodig zijn om samen te werken met een web developer. Zij moeten dan zorgen dat de data beschikbaar komt op de website, zodat Google Tag Manager deze kan uitlezen en gebruiken in de betreffende tags. Voor de meeste tags is dit echter niet meer nodig zodra Google Tag Manager is geïnstalleerd.