Gebruik data om bezoekers op uw website beter te begrijpen.

Google Analytics wordt gebruikt voor het meten van gedrag van bezoekers op websites. Een basis-implementatie van Google Analytics geeft inzicht in welke pagina’s worden bekeken en metrics zoals de duur van het bezoek aan de website, bounce rate (bezoekers die de website direct weer verlaten) en meer. U krijgt inzicht in de performance van de kanalen en campagnes die zorgen voor verkeer op uw website. Hoeveel mensen vinden uw website via Google? Of hoeveel omzet heeft een campagne opgeleverd?

In Google Analytics kunt u doelen instellen die belangrijk zijn voor uw website. Dat kan bijvoorbeeld zijn het plaatsen van een bestelling, maar ook het invullen van het een formulier of het downloaden van een bestand.

Door deze interacties goed door te meten in Google Analytics, kunt u inzicht in het gedrag van uw websitebezoekers. Deze data kunt u gebruiken om de performance van uw website en campagnes te begrijpen en te optimaliseren.

Een meer geavanceerde implementatie van Google Analytics kan ook aanvullende interacties (events) en e-commerce informatie meten (Google Analytics Enhanced Ecommerce). Deze geavanceerde implementatie geeft niet alleen inzicht op pagina-niveau, maar gaat een stap verder door ook op product-niveau te meten. Dit geeft u de mogelijkheid om inzichten te verkrijgen over de Journey van uw klant, beginnend bij het bekijken van een product tot de uiteindelijke transactie.

Google Analytics Audience Google Analytics Acquisition

Extra data

In sommige gevallen kan het handig zijn om een standaard Google Analytics implementatie te verrijken met extra data. Deze data dient gestuctureerd aanwezig te zijn op de website, indien dit niet het geval is.

Indien u content (zoals bijvoorbeeld een blog) op uw website door wilt meten, wilt u misschien meer informatie dan alleen de URL terug kunnen vinden in Google Analytics. Door extra data mee te sturen, zoals bijvoorbeeld de auteur, een bepaalde categorie of een pagina-type, kunt u eenvoudig en snel rapporteren en analyses doen in Google Analytics. Zo kunt u bijvoorbeeld snel de statistieken zien van blogs van een bepaalde auteur, zonder eerst uit te hoeven zoeken welke pagina’s deze heeft geschreven.

In het geval van een webshop kan door middel van een Enhanced Ecommerce implementatie meer data worden gemeten op product-niveau. Zodra dit allemaal wordt doorgemeten, kunt u snel in Google Analtyics terugvinden welke producten het vaakst bekeken worden, worden toegevoegd aan het winkelmandje en worden verkocht. Een product wat vaak wordt bekeken maar nauwelijks wordt verkocht kan bijvoorbeeld een aanleiding zijn om de productinformatie nog eens goed te bekijken. Een product dat weinig wordt bekeken, maar relatief vaak wordt verkocht verdient misschien een betere positie op uw website.

Lees hierover meer op deze pagina.